معرفی گروه

گروه جهانگردی و هتلداری

آشنایی با رشته جهانگردی و هتلداری

پر واضح است که گردشگری و وجود هتل چه برای افراد داخل یک ملت و چه برای مسافرین خارجی یک اصل ضروری است و بدست آوردن درآمد از طریق مسافرت و صنعت توریسم آنقدر رونق یافته که کشور ما نیز با همه مشکلاتی که در پیش رو دارد تصمیم به ایجاد این رشته درآمدزا نموده و آنچه در این شغل اهمیت دارد هماهنگی تمامی بخش های کشور برای رونق این صنعت مهم و حیاتی است.  بطور کلی اهداف رشته خدمات مسافرتی و جهانگردی عبارتند از آشنایی با اصول اولیه و کلیه خدمات جهانگردی و فعالیت در زمینه تامین وسیله جا در وسائل حمل و نقل هوائی ، دریائی ، زمینی ، تسهیلات سفر، برنامه ریزی و اجرای گشت ها و گروه های مسافرتی ، راهنمائی و راهبری مسافران و تامین رفاه ، آسایش و رضایت مشتریان، آشنایی با مفهوم نیروی انسانی و شیوه های مدیریت نیروها در صنعت جهانگردی ، به کارگیری زبان های خارجی رایج در امور خدمات مسافرتی ، مکاتبه و قرائت متون در حد پیشرفته،  کسب شایستگی ها و توانایی های لازم برای تصدی و انجام وظایف مربوط به مشاغل مدیریت فروش ،  فنی و گشت های موسسات بزرگ ، راهبری و راهنمایی جهانگردی و مدیریت آژانس های کوچک .  به هر حال محل اشتغال فارغ التحصیلان این رشته در مرحله اول هتل ها و آژانسهای مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی است . این افراد می توانند در زمینه های مختلف مرتبط با گردشگری و هتلداری بصورت مستقل اقدام به فعالیت نمایند. با توجه به برنامه ریزی دولت در جهت ورود توریست به کشور این رشته به رشته های روز دانشگاهی تبدیل شده است. دوره های کارشناسی مدیریت جهانگردی و هتلداری 4 سال خواهد بود. نظام آموزشی این دوره ها واحدی است و کلیه دروس نظری و عملی آن در 8 سال نیمسال تحصیلی ارائه می شود. مدت هر نیمسال تحصیلی 17 هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد نظری یک ساعت در هفته و برای دروس عملی حداقل 2 ساعت تعیین می گردد. درس کارآموزی در ایام تعطیل تابستانی بعد از سال سوم طبق برنامه ای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین خواهد شد انجام می پذیرد. اعطاء دانشنامه به فارغ التحصیلان این رشته ها منوط به ارائه گواهی پایان دوره کارورزی خواهد بود. تعداد کل واحد های آموزشی و کارآموزی رشته های کارشناسی مدیریت جهانگردی 133 واحد و می باشد. نظر به ضرورت تسلط دانشجویان به زبان دوم، یکی از زبان های فرانسه، آلمانی، عربی به عنوان زبان دوم در دانشگاه ها  در نظر گرفته شده است.  دانشجویان مدیریت هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسه‎ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‎غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‎ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا می شوند.‎

جهت ادامه تحصیل در این رشته در کارشناسی ارشد در حال حاضر دو گرایش بازاریابی و برنامه ریزی مدیریت جهانگردی در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران و سمنان و اصفهان و به تازگی چند دانشگاه دیگر  ارایه می گردد. این دانشگاهها در گرایش بازاریابی از سال 1384 و همزمان با پذیرش دانشجو در این مقطع و در گرایش برنامه ریزی نیز از سال 1386 اقدام به پذیرش دانشجو نمود. در کل تمامی آموزش‌ها در حوزه مدیریت گردشگری، دانش‌آموختگان را برای فعالیت و تخصص در یکی از شاخه‌های زیر آماده می‌سازد مدیریت سازمان‌های گردشگری و دیگر مدیریت مقاصد گردشگری. انتظار می‌رود تا دانش‌آموختگان رشته مدیریت جهان‌گردی بتوانند با کسب مهارت‌های لازم، وارد فعالیت در صنعت گردشگری شوند و در سازمان‌های خصوصی و یا دولتی مشغول به کار شوند. البته این نکته لازم به ذکر است که دانش‌آموختگان این رشته برای کسب آمادگی‌های بهتر جهت فعالیت‌های تخصصی در زمینه گردشگری، نیاز است خود نیز به پرورش مهارت‌ها و کسب تجربه و دانش بپردازند که این دانش‌ها و تجربه‌ها از طریق فعالیت‌های شخصی، مطالعات آزاد، کارهای تیمی، کسب مهارت‌های ارتباطی، کسب مهارت‌های تحلیلی ، کارآفرینی و مانند آن، امکان‌پذیر می‌باشد. لازم به ذکر است با توجه علاقه شخصی و موقیت های موجود دانش‌آموختکان مدیریت جهان‌گردی می‌توانند در دامنه گسترده‌ای از صنایع و مشاغل مشغول به کار و فعالیت شوند.از جمله این صنایع و مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

پارک‌ها و مراکز تفریحی و سرگرمی

کشتی‌های تفریحی و مسافرتی

 هتل‌ها و مراکز اقامتی

آموزش در حوزه گردشگری

 پژوهش در حوزه گردشگری

مراکز و نهادهای دولتی

 کلوب‌ها

حوزه مدیریت و به‌سازی محیط زیست

 رستوران‌ها و مراکز خدمات خوراک و نوشیدنی

خرده‌فروشی در حوزه گردشگری

 مشاغل مرتبت با انواع جاذبه‌ها

مدیریت کنفرانس‌ها، رویدادها و جشن‌واره‌ها

بازاریابی گردشگری

مقامات دولتی در حوزه گردشگری

راهنمای انواع  تورها

نکته بسیار مهم آن است که در بازار کنونی گردشگری جهان و به طور کلی بازار رقابت اقتصادی، خلاقیت و نوآوری نقشی بسیار کلیدی را بازی می‌نماید،  از این رو پیشنهاد می‌گردد دانش‌آموختگان رشته‌های مدیریت جهان‌گردی و مدیریت هتل‌داری به تقویت توانایی‌های نوآورانه و مهارت‌های کارآفرینانه خود توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه همواره نیازها و فرصت‌هایی برای کشف و سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن‌ها، موجود می‌باشند.به همین دلیل به تازگی واحد کارآفرینی چه در مقطع کاردانی و چه مقطع کارشناسی بصورت واحد اختیاری ارایه می گردد.